Magyarországon ma mintegy 4,4 millió a lakások száma, amiből közel 1,5 millió olyan társasházakban található, amelyek életét a tulajdonosi közgyűléseken megválasztott közös képviselők, vagy társasházkezelők irányítják, gyakran sok tízmillió forintos költségvetésről gondoskodva.
A tulajdonosi közgyűlésen megválasztott közös képviselők jelentős része eddig szakirányú végzettség és megfelelő tudás nélkül dolgozott. A jogi környezet nemrégiben megváltozott, ennek következtében a jövőben minden közös képviselő, így azok is, akik napjainkig szakirányú végzettség nélkül látták el feladatukat, a törvényi kötelezettségüknek csak úgy tudnak eleget tenni, ha kellő szakmai tudást szereznek.
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal által engedélyezett Közösképviselő-képzésén a társasházak üzemeltetéséhez szükséges általános-, jogi, műszaki és gazdasági ismereteket sajátíthatják el a résztvevők.
Képzésünket ajánljuk
A 2003. évi CXXXIII. törvény a társasházakról módosításai fokozatosan szigorították a társasház tisztségviselőivel, elsősorban a közös képviselőjével szemben támasztott kompetencia követelményeket, az új követelményrendszernek való megfelelés nagy kihívást jelent a társasházak törvényszerű, gazdaságos működtetéséért felelős közösképviselők részére.
A törvénymódosítás alapján 2023. május 1-jéig a társasházaknak eleget kell tenni a törvényben meghatározott nyilvános közzétételi kötelezettségnek, a közös képviselők, illetve tisztségviselők kötelező regisztrációjának valamint annak, hogy közös képviselői aláírással 2023. május 31-ig megtörténjen a közgyűlés által hitelesített, nyilvános társasházi mérlegbeszámoló a beadása.
2023-ban várhatóan változik a cégtörvény és az ingatlan-nyilvántartási törvény. Mindez tovább szigorítja a közös képviselők felelősségét, mivel ügyvezetőként kell felelniük a társasház kötelezettségeiért.
Fontos változás az is, hogy a közös képviselő saját vagyonával felel majd a hibáiért: feladatainak elmulasztása, vagy jogsértés esetén a törvény 27.§.-ában meghatározott törvényességi felügyelet akár 5 millió Ft pénzbírságra is kötelezheti a közös képviselőt, illetve az intéző bizottság elnökét.
A közös képviselők tevékenységével szemben támasztott magasfokú követelmények teljesíthetősége, a bírságok elkerülése érdekében szükséges lesz a társasházkezelői képzettséggel nem rendelkező közös képviselők részére a társasházkezelői alapismeretek elsajátítása. Erre ad lehetőséget a Közös képviselő képzés.
Az oktatás során a közös képviselők, intézőbizottsági elnökök alapfokú ismereteket szereznek a társasházak kezelési és fenntartási feladatairól, illetve segítséget kapnak a gazdálkodási tevékenységük ellátásához.
A társasházak eredményes gazdálkodásához szükséges feltételek egyenrangúak a gazdasági társaságok feltételeivel. Azaz, a többirányú jogi, műszaki, gazdasági és vezetői ismeretek alkalmazása fontos feltétele a társasházak eredményes működésének.
A közös képviselők, illetve tisztségviselő számvizsgáló bizottsági elnökökkel szemben támasztott új kompetencia követelményeknek megfelelően:
A társasházak eredményes gazdálkodásához szükséges feltételek egyenrangúak a gazdasági társaságok feltételeivel. Azaz, a többirányú jogi, műszaki, gazdasági és vezetői ismeretek alkalmazása fontos feltétele a társasházak eredményes működésének.
Általánosságban az ingatlan nyilvántartási rendszer dokumentumai
Általánosságban a társasház, bérház rendszerek és a kapcsolódó jogszabályi feltételek
Általánosságban a technológiai eljárások és korszerű épületgépészeti berendezések biztonsági, tűzvédelmi, munkavédelmi követelmények alapjai
Általánosságban a saját érdeke érvényesítése és a lakó, közösségi kapcsolatok fejlesztése
A 40 órás képzés 4 héten át, hetente 2x5 óra elfoglaltságot jelent, így a résztvevők a munkájuk mellett is el tudják azt végezni.
Az oktatás a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara épületében, korszerű multimédia eszközök használatával zajlik személyes jelenléti és online formában.
A képzés végén a résztvevők tanúsítványt kapnak, amely bemutatható a közösképviselet regisztrációjánál, illetve felhasználható a társasházkezelő képzésre való jelentkezés során.
Oktatóink magasan kvalifikált, szakmai és oktatói gyakorlattal egyaránt rendelkező szakemberek, akik gyakorlati ismeretekkel is rendelkeznek, és képesek a társasházak jelenlegi kezelési problémáira is megfelelő megoldási javaslatokat nyújtani.
A Közös képviselő képzésre történő jelentkezést javasoljuk olyan érdeklődőknek, akik:
● jelenleg is közös képviselők és a jövőben is megfelelnének a törvényességi feltételeknek
● közös képviselői megválasztásuk várható és vállalják a törvényességi feltételek betartását
● később vennének részt a társasházkezelői OKJ-képzésben, de azt megelőzően közösképviselői feladatokat kívánnak ellátni
A jelentkezés feltételei:
● betöltött 18. életév,
● minimum középiskolai végzettség igazolása,
● jelentkezési lap hibátlan kitöltése és beadása,
● tandíjbefizetés igazolása.
Jelentkezési lap elérhető ezen a linken
A hiánytalanul kitöltött jelentkezési lap benyújtására az alábbi lehetőségek vannak:
Személyesen: 1016 Budapest, Krisztina krt. 99. 1. emelet 115. szoba, hétfőtől csütörtökig 9 órától 15 óráig, pénteken 9 órától 13.00-ig
Vagy e-mailen: felnottkepzes@bkik.hu
Vagy postai úton: 1016 Budapest, Krisztina krt. 99.
A képzés költsége: bruttó 70.000 Forint, mely az ÁFÁ-t is tartalmazza. A képzési díj magába foglalja az oktatást, a vizsgaköltségeket és a tananyagot is. Az összeget a BKIK 10102086-02614502-00000004 sz. számlájára átutalással lehet befizetni.
A sikeres vizsgát tevők hivatalos tanusítványt kapnak. A végzettekről hivatalos nyilvántartást a BKIK vezet.
Minden olyan közös képviseletet ellátónak, aki kellő szakmai tudással, és a törvényi előírásokat megértve, felelősen betartva szeretné a jövőben végezni a tevékenységet. Így ingatlankezelői OKJ-vizsgával nem rendelkező közös képviselőknek, intéző és számvizsgálói bizottság elnökének, tagjainak.
A sikeres vizsgázók a BKIK által kiállított hivatalos „Tanúsítványt” kapnak.
Jelentkezni 2022. április 1-jéig lehet emailben: erdi.beatrix@bkik.hu. Jelentkezési lap elérhető ezen a linken . A képzés 2022. április 5-én (kedd) indul.
A téma rendkívüli jelentőségére és az eredményes oktatásra tekintettel, a csoportlétszám nem haladhatja meg a 15 főt.
A tervek szerint 2022-ben újabb képzést indítunk.
A 40 órás képzés 4 héten át tart heti 2x5 órában. Az oktatás minden kedden és csütörtökön 16-20 óráig lesz.
Vizsgára csak az a résztvevő bocsátható, aki az órák 90%-án jelen volt. A hiányzás pótolható.
A 70 ezer forintos tandíj az óralátogatást, az egyedi tananyagot, a vizsgadíjat és a „Tanúsítványt” is magában foglalja.
A BKIK épületében található előadóteremben. Cím: 1016 Budapest, Krisztina krt. 99., valamint Online formában – Zoom alkalmazáson keresztül.
Ingatlankezelésben jártas egyetemi oktatók.
Az oktatott tananyag alapján összeállított 24 kérdéses írásbeli teszttel mérik a hallgatói felkészültséget.
A képzés egy írásbeli teszt kitöltésével zárul. Sikertelen vizsga után meg kell ismételni a vizsgát.
A BKIK megszervezi az oktatói elégedettségmérést és értékelést.